Μόνο δύο από τις 12 κορυφαίες αυτοκινητοβιομηχανίες του κόσμου σχεδιάζουν να κατασκευάσουν αρκετά ηλεκτρικά οχήματα μέχρι το 2030, ώστε να παραμείνουν σύμφωνοι με τους κλιματικούς στόχους της Συμφωνίας του Παρισιού, δήλωσαν την Τετάρτη (18 Μαΐου) ειδικοί.
Σε παγκόσμιο επίπεδο, περισσότερα από τα μισά από όλα τα νέα οχήματα που θα βγουν από τις γραμμές παραγωγής το 2029 θα πρέπει να είναι ηλεκτρικά για να συμμορφωθεί ο τομέας με τον στόχο του περιορισμού της υπερθέρμανσης του πλανήτη στον 1,5 βαθμό Κελσίου πάνω από τα προβιομηχανικά επίπεδα, σύμφωνα με την InfluenceMap, μια ερευνητική ΜΚΟ που αξιολογεί τους στόχους και τις πολιτικές των εταιρειών για το κλίμα.
Ταυτόχρονα, 11 από τις 12 αυτοκινητοβιομηχανίες – ενώ υποστηρίζουν δημοσίως τη Συμφωνία του Παρισιού – έχουν αντιταχθεί ενεργά στις κυβερνητικές πολιτικές για την επιτάχυνση της μετάβασης στα ηλεκτρικά οχήματα, ιδίως στη σταδιακή κατάργηση των κινητήρων εσωτερικής καύσης, ανέφερε η Influence Map.
Οι ιαπωνικοί γίγαντες της αυτοκινητοβιομηχανίας Toyota, Honda και Nissan βρίσκονται ιδιαίτερα μακριά από το στόχο, με τα μη ρυπογόνα αυτοκίνητα να αντιπροσωπεύουν μόνο το 14, 18 και 22%, αντίστοιχα, της προγραμματισμένης παραγωγής τους το 2029, ανέφερε η έκθεση.
Η νοτιοκορεατική Hyundai, η αμερικανική κατασκευάστρια Ford και η γαλλική Renault – με το 27, 28 και 31% των παγκόσμιων στόλων τους να προβλέπεται να είναι ηλεκτρικά σε επτά χρόνια – ήταν μόνο οριακά πιο κοντά στο στόχο.
Η ξεχωριστή εξαίρεση είναι η αμερικανική Tesla, ένας κατασκευαστής «καθαρού παίκτη» που έχει κατασκευάσει μόνο ηλεκτρικά αυτοκίνητα και φορτηγά.
Υστέρηση
«Σχεδόν όλες οι αυτοκινητοβιομηχανίες αδυνατούν να συμβαδίσουν με τη μετάβαση σε μηδενικές εκπομπές», δήλωσε ο διευθυντής του προγράμματος Influence Map Ben Youriev.
«Αυτοί που υστερούν περισσότερο είναι και οι πιο αρνητικοί σε ό,τι αφορά την προάσπιση της πολιτικής για το κλίμα».
Η Ford, η Stellantis, η Volkswagen και η BMW έρχονται πιο κοντά στο όριο του 52% για τη συμβατότητα με τον θερμοκρασιακό στόχο του Παρισιού, με το 36-46% των στόλων τους να σχεδιάζεται να είναι ηλεκτρικοί το 2029.
Εκτός από την Tesla, μόνο η Mercedes-Benz – σε ποσοστό 56% – προβλέπει μια μετάβαση σύμφωνη με τον εν λόγω στόχο.
🚨NEW REPORT: The world’s biggest automakers are not switching to battery electric cars fast enough to meet global climate targets.
Most are also lobbying against Paris-aligned policy.
Full report here: https://t.co/G6ThHC1GzO pic.twitter.com/cZNXerbCss
— InfluenceMap (@InfluenceMap) May 18, 2022
Για την αξιολόγηση των πορειών των αυτοκινητοβιομηχανιών, το Influence Map διασταυρώνει διαφορετικά σύνολα δεδομένων.
Οι ερευνητές χρησιμοποίησαν το σενάριο του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας (ΔΟΕ) για την απαλλαγή του τομέα των μεταφορών από τον άνθρακα αρκετά γρήγορα ώστε να μην τεθεί σε κίνδυνο ο στόχος του 1,5C, το οποίο θα απαιτούσε το 57,5% όλων των αυτοκινήτων που παράγονται το 2030 να είναι ηλεκτρικά.
Η έκθεση Net Zero by 2050 του ΙΕΑ υποθέτει επίσης ότι το μερίδιο των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στην παγκόσμια παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας θα είναι περίπου 60% το 2030.
Η έκθεση Influence Map συνέκρινε στη συνέχεια αυτόν τον στόχο με τις προβλέψεις παραγωγής της IHS Markit έως το 2029, που αντιστοιχούν σε μερίδιο 52% των ηλεκτρικών οχημάτων στο σχήμα του ΙΕΑ.
Συλλογικά, η συνδυασμένη παγκόσμια παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων με μπαταρία από όλες τις αυτοκινητοβιομηχανίες προβλέπεται να φθάσει μόνο το 32% μέχρι το 2029.
Αυτό σημαίνει ότι η αυτοκινητοβιομηχανία θα πρέπει να αυξήσει την παραγωγή αυτοκινήτων με μηδενικές εκπομπές ρύπων κατά 80% προκειμένου να επιτευχθεί ο στόχος παραγωγής του ΙΕΑ για το 2030.
Επίδραση της κυβερνητικής πολιτικής
Τα ευρήματα της έκθεσης αποκαλύπτουν τον κρίσιμο αντίκτυπο της κυβερνητικής πολιτικής στον ρυθμό μετάβασης από τις μηχανές εσωτερικής καύσης, οι οποίες ευθύνονται για το 16% περίπου των παγκόσμιων εκπομπών CO2 που σχετίζονται με την ενέργεια, σύμφωνα με τη Διακυβερνητική Επιτροπή για την Κλιματική Αλλαγή (IPCC) του ΟΗΕ.
Στην Ευρωπαϊκή Ένωση, η οποία στοχεύει στη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου στο 55% κάτω από τα επίπεδα του 1990 έως το 2030, ο παραγόμενος στόλος της Toyota προβλέπεται να είναι κατά 50% ηλεκτρικός έως το 2029.
Αλλά στις Ηνωμένες Πολιτείες, όπου τα πρότυπα εκπομπών καυσίμων είναι λιγότερο αυστηρά, το ποσοστό αυτό είναι μόνο 4%.
Ομοίως, η παραγωγή της Ford στην ΕΕ προβλέπεται να είναι 65% ηλεκτρική μέχρι το 2029 – σχεδόν διπλάσια από τον παγκόσμιο μέσο όρο της.
Ένα συνταξιοδοτικό ταμείο με μετοχές της Toyota και της Volkswagen εξέφρασε την ανησυχία του για την επιρροή των ευρημάτων του χάρτη.
«Ως επενδυτές, ανησυχούμε για την εικόνα που αποτυπώνεται και η οποία επιβεβαιώνει ότι ορισμένες εταιρείες της αυτοκινητοβιομηχανίας τοποθετούνται στη λάθος πλευρά της ιστορίας όταν αντιτίθενται ενεργά στους αναγκαίους κανόνες και κανονισμούς που σχετίζονται με την κλιματική αλλαγή», δήλωσε στο AFP ο Anders Schelde, CIO του δανικού AkademikerPension, με περιουσιακά στοιχεία στην κατοχή του ύψους 20 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
«Ανησυχούμε επίσης για το γεγονός ότι η Toyota σημειώνει τη χειρότερη βαθμολογία μεταξύ των ομολόγων της όσον αφορά την άσκηση πίεσης για το κλίμα, καθώς η εταιρεία θέτει σε κίνδυνο το πολύτιμο εμπορικό της σήμα».